Cunning Tactic


Hey! Last week, masuk kelas and something still fresh on my mind about the lecture is when my lecturer keeps bragging on how developers develop their business especially in housing sector in Malaysia. But, please please please this content is not suited for all developers in Malaysia. Certain developers sahaja yang guna tactic kotor macam ni untuk kaut keuntungan, As a student, it is really important to acquire knowledge for ourselves and create awareness to the public.

Let's started! Cunning is a tricky act that traps someone who is innocent to gain profit to themselves. To sustain the business, we do need business strategies or tactics to practiced. Ada empat situation, yang kita tahu when it comes to cunning tactic dalam pembinaan perumahan.



  • Setiap pemaju perlu memberikan kuota bumiputera dalam perumahan yang dibina. Pemaju akan menyediakan perumahan atau lot rumah untuk bumiputera tetapi hanya corner lot dikhaskan untuk bumiputera. Bagi lot rumah di bahagian tengah, akan dikosongkan dan ditanda "sold out". Permintaan corner lot untuk bumiputera tinggi harganya menyebabkan lot rumah tidak terjual. Setelah setahun, tiada demand untuk lot rumah bagi kuota bumiputera, jadi lot bumiputera akan dibukan kepada bukan bumiputera dan mark up dengan harga lebih tinggi. So, pemaju akan mendapat lebih keuntungan.

  • Setiap rumah teres yang dibina akan mempunyai dua corner lot dari arah kanan dan kiri. Corner lot akan dibayar harga yang berbeza dengan harga middle lot. OLeh itu, pihak pemaju akan membina lorong di bahagian tengah dan mendapatkan 4 corner lot.

  • Last but not least, setiap pemaju akan diberikan polisi kerajaan untuk dipatuhi. Bagi pemaju yang membina lebih banyak unit rumah akan dikeluarkan arahan untuk membina rumah mampu milik kepada masyarakat. Selalunya, pemaju akan membina rumah mampu milik di fasa yang terakhir, dan akhirnya mereka akan membatalkan niat dan melanggar polisi tersebut apabila demand terhadap rumah di fasa 1,2, atau 3 agak tinggi. Tetapi, polisi kerajaan sudah berwajah baru, jadi kerajaan menetapkan setiap pemaju perlu membina rumah mampu milik di awal fasa jika tidak mahu sebarang tindakan dikenakan.

So, for the first buyers yang nak beli first home, should alert with all of this situation to avoid any loss.







Comments

Popular posts from this blog

Raya Medan

Condemn Confidently

Matriculation Life in KMK 2016/2017